Rådjur i trädgården

Rådjur i trädgården när jag var ute och kvällskissade Hilda. Jag såg att hon kollade in något väldigt noga medan hon kissade klart. Sen var det spetsade öron och en målmedveten trav mot baksidan av huset jag efter. Så hände saker snabbt Hilda drog, jag såg rådjuret och rådjuret flydde genom hallonbuskarna. Jag ropade ett bestämt nej. Nej jag vrålade inte.  Hilda kastar runt och kommer i full fart mot mej. Denna gången hade jag fel jacka ingen leksak förstås men åtminstone 2 ostbitar och så fick jag busleka med Hilda så där så hon vet att mer belöning kommer och inne blev det mer... Detta har jag funderat över hur det skulle bli ända sedan jag hälsade på Clippa och Robert sa att Clippa var väldigt intresserad av vilt. Då jag frågade om han bryter henne med ett nej så sa han att absolut visst det gjorde han.
Sedan dess har jag funderat på upplägget. redan de första promenaderna med en tvärhand hög Hilda så belönade jag alla tillfällen där Hilda tog riktning mot mej spontant. Första bestämmda nej kom när fröken tänkte äta hästskit...Ett par gånger sprang jag ifatt henne när hon inte lyssnade hon var liten då.Hon fick inte jaga fåglarna i häcken. Sen skaffade jag ett flex för att kunna testa henne men det använda jag 2 ggr tror jag. Hon försökte inte smita så det var ingen ide.
Länge har jag undrat om nej skulle funka i ett skarpt läge. Jag har ju sett att nej för Hilda betyder -Yes "leka"-Finns inget hos henne att det skulle vara obehagligt med nej. sen kan hon ändå i vissa lägen ha igensatta öron.
jag tror det är viktigt att underhålla en sådan här "inkallning" så nu får jag komma ihåg att alltid ha leksaken i fickan ifallatt.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0